Як зробити тло фотографії розмитим?

Новачкам і профі - розповідь про боке під час знімкування і в постобробці

Як зробити тло фотографії розмитим?

Є досить поширена думка, що якісна світлина обов'язково має бути з гарним,  розмитим фоном - "боке".
Якщо раніше такі опції була доступні тільки володарям професійних дзеркальних фотоапаратів, то вже сьогодні навіть недорогі моделі смартфонів допоможуть зробити саме таку світлину.
Розмите тло (рос. "фон") на світлині  здається професійним і наділяє фото додатковою художньою цінністю. Тож, очевидно, що варто докладніше розібрати способи досягнення такого ефекту як "боке".

Цей допис є одним з серії статей про розмиття фону:

- Розмиваємо фон фотографії відразу під час знімання (фотокамерою, або смартфоном)
- Як зробити розмитий фон у редакторі на комп'ютері?
- Програми на Ваш телефон для розмиття фону

Виділити об'єкт знімання за допомогою розмивання заднього плану можна не тільки за допомогою "крутяцької" дзеркалки чи за допомогою дорогої оптики. Тобто, Вам не обов'язково використовувати професійну, дорогу,  чи навіть повнокадрову дзеркальну камеру. Загалом, може вистачити і "кітового" (з яким фотоапарат продавався в магазині) об'єктиву.  Або, навіть,  мильниці. Так! Вам не почулося.
У статті будуть розглянуті способи досягнення красивого боке і за допомогою об'єктивів і за допомогою режимів знімання, і за допомогою редагування на комп'ютері, чи в телефоні після фільмування.

Почнемо, з Богом...

Woman behind cherry blossoms
Photo by Alexandru Zdrobău

Розмиваємо фон фотографії просто під час фільмування


При фотографуванні, як вже було сказано раніше, провідну роль грає навіть не сам фотоапарат, а оптика (об'єктиви), які використовується в комплекті з ним. Розмиття заднього плану може бути хорошим навіть у "мильниці": головне знати, які принципи допоможуть цього досягти.
Розберемо три найважливіших правила створення красивого "боке" - їх цілком вистачить для того, щоб отримати професійну фотографію чи щось, максимально до неї наближене.

ГРВП та діафрагма


Глибина різкості - це термін, знайомий, мабуть, не тільки  профі у фотографії. Якщо ні, не лякайтеся - нічого страшного в тому, щоб чогось не знати - немає.
ГРВП (рос. "ГРИП") - це "глибина різко відображеного простору" в кадрі.
І, без розуміння глибини різкості правильно зняти світлину з боке (розмитим тлом) практично неможливо. Хіба що - випадково, або інтуїтивно.


Глибиною різкості називають все, що в кадрі буде різким до об'єкта на якому ви сфокусувалися (наприклад, людині) і за цим об'єктом.


Ця різкість зменшується плавно від точки фокусування - тому фон і виходить розмитим.

Висновок: саме ГРВП в першу чергу впливає на те, як само розмите тло на фотографії. Чим ГРВП (глибина різкого простору за об'єктом) менше, тим більше розмиття.

Від чого залежить глибина різкості?


Глибина різкості залежить від інших параметрів, серед яких важливе місце займає значення діафрагми.


Подивіться на ці об'єктиви: своєрідні 'пелюстки', які можуть бути як відкритими, так і закритими - це і є діафрагма. Її отвір регулюється або вручну, напівавтоматично чи автоматично, і пропускає задану кількість світла, яка надходить через оптику (об'єктив) до сенсору фотокамери (або плівку).
Можливо Ви бачили колись параметр f, яким позначається значення діафрагми, коли пишуть про те, яка експозиція (витримка часу і діафрагма) була задіяна в тій, чи іншій світлині.
Якщо нам потрібна менша кількість світла - пелюстки діафрагми закриваємо, і цифра поруч з f/ буде більшою. Наприклад, у об'єктивів зі значеннями діафрагми від f/1.4 до f/16, макимально закрита діафрагма буде f/16 (шістнадцять), а максимально відкрита - f/1.4.

Як значення діафрагми впливає на тло і глибину різкості (ГРВП)


Якщо отвір відкрито лише трохи,  і значення діафрагми високе (наприклад f/8.0), тоді глибина різкості буде великою.
При широко відкритій діафрагмі (від f/1,4 до, скажімо, f/3,5  - ) ГРИП буде значно менше, як ДО об'єкту, так і після нього.
На діафрагмі 1,2 (залежно від якості об'єктиву), Ви можете сфокусуватися лише на кінчику носа власної собаки чи кота, а їх очі вже будуть "уходити" в "боке", тобто стати майже "розмитим тлом" для Вашої світлини.


Візьмемо простий приклад: точка фокусування - на відстані 6.1 метра. Чим менше f, тим менше об'єктів потрапить в зону різкості. Якщо діафрагма буде відкритою (лепестки майже не закриті, світла потрапляє більше) та її значення буде f/1.8, тоді в зону різкості потрапить тільки те, що знаходиться приблизно за півметра від об'єкта знімання, та  в метрі за ним. А все інше буде розмито. І навпаки, якщо лепестки діафрагми будуть  закритими, наприклад до  f/16, тоді різкими будуть предмети на відстані навіть 6 метрів за точкою фокусування.


Резюмуємо перше правило розмиття фону:
маленьке значення f , тобто відкрита діафрагма, дозволять вам отримати гарне боке.
Soft Curls
Photo by Roksolana Zasiadko

Збережіть собі в пам'яті цю картинку, і повертайтеся до неї, коли буде незрозумілим, як відкривати чи закривати діафрагму, коли Вам буде треба зробити все за об'єктом різким, або навпаки, розмитим.

Відкрили діафрагму - тло розмите. Закрили - більше об'єктів буде в фокусі.

Фокусна відстань


Фокусна відстань також впливає на те, як буде розмите тло світлини, а також., звичайно й на ГРВП (для спрощення - глибини різкості). Простіше кажучи - це те, наскільки оптика фотокамери наближає об'єкт зйомки.
  Якщо говорити про "кітові" ("комплектні", ті, що йдуть, зазвичай, з камерою) об'єктиви,  їх фокусна відстань найчастіше дорівнює 18-55 мм.
Що це означає? Те, що на 18 мм наш об'єктив охоплює більше простору і об'єктів, а на 55 мм ми наближаємо наш об'єкт.

До чого тут глибина різкості?

Бо вона також залежить від фокусної відстані. При однаковому значенні діафрагми f,  для більшої фокусній відстані, глибина різкості (тла за об'єктом) буде менше.

Простіше кажучи: що сильніше наближає об'єктив, то менше ГРВП - і це те, що нам потрібно для розмиття фону.

І звідси ми вже маємо правило друге, яке резюмується так:

Для того, щоб добре розмити задній план, необхідно використовувати довгофокусні об'єктиви або висувати зум об'єктива на максимальне наближення.

Які потаємні темні сторони цього правила? В недорогих об'єктивах наближення може нести за собою автоматично погіршення картинки в цілому і загальну нерізкість. Але, якщо Ви не маєте альтернатив, сміливо цим Правилом користуйтеся!

На малюнку нижче, показано як фокусна відстань об'єктива впливає на кут огляду, тобто на те, який простір захоплює об'єктив в кадрі.

Кут огляду об'єктивів з різною фокусною відстанню

Реальна відстань


Крім того, що Ви тепер знаєте про те, що "довгі" об'єктиві краще розмивають тло за об'єктом, який Ви знімаєте, важливо й те, яка реальна відстань до об'єкту зйомки а за ним -   до тла (фону). Що ближче об'єкт  до об'єктиву - тим менше буде глибина різкості за цим об'єктом.


Іншими словами, щоб розмити фон, відстань від фотокамери (або смартфону) до предмета, який Ви знімкуєте, має бути в кілька разів менше, ніж відстань до тла.

Наприклад:

знімаючи портрет, гарне розмиття (боке) вийде за  наступних умов:
від вас до моделі близько 2-3 метрів, а до фону за нею - 10-15 метрів.

Для того, щоб отримати велику фокусну відстань на зум об'єктиві, висуваючи об'єктив на максимум (наприклад на об'єктиві 75-200 мм на дальній кінець: 200 мм), Вам буде необхідно серйозно відійти назад,  тим самим компенсуючи зменшення кадру через  наближення об'єкта зумом.
Інакше Ваш об'єкт не повністю ввійде в кадр.

Приклад невеликої ГРВП (глибини різкості) на довгофокусному об'єктиві 200 мм і реальної відстані до тла за об'єктом у 8,5 метрів. Діафрагма максимально відкрита.

Третє правило можна сформулювати так

Чим ближчий об'єкт знімання до об'єктиву фотоапарату,  та чим далі від нього тло (фон), тим сильніше буде боке.

ВИСНОВКИ ЦИХ ТРЬОХ ПРАВИЛ ЗНІМАННЯ З РОЗМИТИМ ТЛОМ (БОКЕ)

Для того, щоб зробити якісне боке, як у професійних фотографів з дуже дорогими об'єктивами, потрібно попрацювати з глибиною різкості, а саме, зробити її невеликою щодо об'єкта, який знімкуємо. Для цього слід дотримуватися трьох простих пунктів:

- Відкрити ширше діафрагму.
- Висунути зум на велике наближення, або використовувати довгофокусну оптику.
- Знімати об'єкт, перебуваючи близько до нього, але так,  щоб тло при цьому перебувало якнайдалі від об'єкта.

Приклади комбінування трьох правил

В наступних статтях Ви зможете прочитати:

Як зробити в  фотошопі (Adobe Photoshop) розмиття фону?

Програми-додатки на телефон для розмиття фону світлини та редагування


Share Tweet Send
You've successfully subscribed to Реінкарнація блогу Daily Buddha's Blog
Great! Next, complete checkout for full access to Реінкарнація блогу Daily Buddha's Blog
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.